”Barnet eller den unge har ikke lyst til at have tøj på og det er måske en krig at komme ud ad døren om morgenen”
”… oplever ikke kulde og varme skift og kan ikke tilpasse tøjvalg iht. vejr/temperatur”
”… oplever ubehag og irritation ved bad, ikke vil gå på sand eller røre klistrede mad”
”… har ikke lyst eller bliver hutigt træt, når i arbejder med skriveredskaber?
"... er ikke skoleparat pga. socioemotionelle og finmotoriske udvikling”
” … har svært ved at koncentrere sig om en aktivitet i minimum 10 min”
”… falder om genstande eller går i ting”
”… ikke mærker sult, er meget kræsen eller er stoppet med at spise”
” … er udadreagerende ved irritation og kan finde på at slå på sig selv eller andre”
"... har svært ved at opbygge og indgå i sociale fælleskaber"
Kan du nikke genkendende til en eller flere af disse? Har du brug for at gennemgå en undersøgelse af dit barns følsomhed? Eller ønsker at drøfte andre situationer, du oplever som en udfordring i hverdagen?
Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende samtale. Send en beskrivelse af din konkrete udfordring herunder og du vil blive kontaktet med opfølgende samtale. Hvis ikke jeg kan tilbyde et forløb hos mig, guider jeg dig gerne videre til eventuelle mulige professionelle.
Begrebet referer til en teori om en sammenhæng mellem et menneskes evne til at bearbejde sanseindtryk og dets motoriske, perceptuelle, indlærings- og adfærdsmæssige kompetencer. Teorien blev udviklet først af den amerikanske ergoterapeut A.J. Ayres i 1960’erne og 1970’erne.
Vi er omgivet af mange receptorer, som har til hensigt at omdanne 'informationer'. Disse receptorer fremtræder ikke lige tætte på hele huden. På fingerspidserne er receptorerne tættest mens de fremtræder med større afstand på ryggen. Sansning beror på specifikke receptorer, der omdanner bestemte påvirkninger til nerveimpulser. De påvirker således vores registrering af sansepåvirkninger.
Sanseintegration omhandler en automatiseret neurologisk proces, som organiserer, differentierer og samordner information fra vores sanser til en meningsfuld anvendelse. Sanseindtryk kommer både fra kroppen selv og fra omgivelserne. Sanseintegrationsprocessen forudsætter evnen til at reagere på en hensigtsmæssig måde i forskellige situationer (adaptiv respons). Det nyfødte barn har tendens til at dreje øjnene og vende hovedet mod en stemme. Dette er en eksempel på, der allerede ved fødslen er integration af sanserne i hjernen (at det, der høres, måske også kan ses) som ikke er erfaringsbaseret. Hos præmature børn, betyder det, at en del af sansernes modning og udvikling kommer til at foregå uden for livmoderen i stedet for inde i livmoderen.
Sanseintegration omhandler således hjernens evne til at sortere, organisere og bearbejde sanseindtryk samt regulere og modulere, dvs. hæmme eller fremme, information. Reaktionerne (den adaptive respons) kan være af både motorisk, perceptuel, indlærings- og adfærdsmæssig karakter.