Der ydes særlig støtte til børn og unge ud fra serviceloven §46, §52 og §54
For at tilrettelægge et meningsfuld og målrettet forløb vil kontaktpersonens faglighed blive matchet i forhold til barnets eller den unges behov.
Formålet med at yde støtte til børn og unge, der har et særligt behov herfor, er at sikre, at disse børn og unge kan opnå de samme muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende.
Den professionelle kontaktperson samarbejder ud fra et professionelt og helhedsorienteret blik med fokus på "barnets bedste", jf. principper i FN's konvention om barnets rettigheder.
Barnets og den unges situation ses i langsigtet perspektiv og støtten tilrettelægges og gradueres iht. dette.
Servicelovens § 46, stk. 2 og 3 angiver, hvilke principper der skal lægges til grund for tilrettelæggelsen af støtten. Det fremgår således, at indsatsen skal ydes tidligt, så det i videst muligt omfang forebygger, at problemerne vokser sig store. Forskningen viser bl.a., at det er vigtigt for effekten af den forebyggende indsats, at der sættes ind tidligt. En tidlig indsats forudsætter bl.a., at der arbejdes tværfagligt med disse sager, for at den nødvendige viden er til stede, og at der samarbejdes mellem forskellige sektorer og faggrupper.
Målet om tidlig indsats er en vigtig forudsætning i reglerne om særlig støtte, jf. punkt 300-328, om servicelovens § 50-undersøgelser. En tidlig indsats kan være medvirkende til, at det undgås, at problemerne vokser sig så store, at de ikke kan afhjælpes i hjemmet eller i det nære miljø.
For yderligere information om særlig støtte til børn, unge og deres familier, læs videre hos retsinformation.
Støtten omfatter f.eks. fl.g.:
barnet eller den unge får en stabil og god voksenkontakt og kontinuitet i opvæksten.
personlig udfoldelse og opbygning af sociale kompetencer, f.eks. ved at få støtte til at opretholde venskaber og indgå i forskellige sociale netværk, fritidsaktiviteter mv.
skolegang og integration i uddannelsessystemet. Der støttes om et skærpet fokus på at barnet eller den unge får en god skolegang både fagligt og socialt.
sundhed og trivsel bl.a. ved at sikre, at barnet eller den unge kommer til de forebyggende helbredsundersøgelser i almen praksis og igennem hele skoleforløbet
forberedelse til voksenlivet
SomaPsyk kontaktes med ønsket om at afdække et støttebehov hos barnet, den unge eller familien.
Der afstemmes forventninger om mål og behov samt rammerne for hvorvidt behovet ønskes afdækket.
Starts fasen
Støttebehovet bliver matchet med en faglig kompetent profil og forløbet starter.